January 21, 2019

October 2, 2017

May 25, 2017

Please reload

Recente berichten

Succesvol Solliciteren, een Werkplan

March 22, 2019

1/1
Please reload

Uitgelichte berichten

Succesvol Solliciteren, een Werkplan

March 22, 2019

 

 

Een systematische, gestructureerde en concrete aanpak voor werkzoekers die er écht werk van willen maken.

 

 

 

 

 

# 1  Netwerken werkt!

 

Zo’n 70% van alle vacatures worden via netwerken ingevuld. Bekijk dit filmpje maar eens waarin de levensloop van een vacature wordt uitgelegd.

 

De levensloop van een vacature:

  • Leidinggevende vraagt ‘wie kent iemand die deze functie kan vervullen?”

  • De vacature wordt na enkele dagen intern officieel bekend gemaakt .

  • De vacature belandt daarna op de website van de organisatie

  • Er wordt een uitzend-, detacherings-, of werving- en selectiebureau ingeschakeld.

  • De vacature komt in het vakblad, de branchewebsite of wordt gepresenteerd op beurzen

  • De vacaturewebsites (Indeed, Monsterboard, vacaturekrant etc.) pikken ‘m op

  • In al deze fases worden door alle betrokkenen sociale media gebruikt!

De kunst is nu om in een zo vroeg mogelijk stadium op de hoogte te zijn van een nieuwe vacature. Netwerken is daarom de beste manier om nieuw werk te vinden.

 

Beschouw netwerken als zaaien. Je laat overal wat zaad achter, vertrouw erop dat het ergens wortel schiet.

 

Wat te doen?

  • Focus! Zorg dat je heel erg goed weet wat je wilt, waar je wil werken en wat je daar te bieden hebt. Als je dat nog niet weet, vraag dan eens een vrijblijvend en kosteloos gesprek met Canters Coaching aan. 

  • Zorg dat je kort en snel kunt vertellen wat je zoekt en te bieden hebt. (zie #3)

  • Focus! Maak een ‘Doelbedrijvenlijst’ , een top 10 van bedrijven waar je het allerliefste zou willen werken. (Zie #2)

  • Zorg dat iedereen in je omgeving weet dat je werk zoekt en wat voor werk je zoekt. Zo krijg je tips uit de eerste hand!

  • Bouw op sociale media (minimaal op LinkedIn en Facebook) een netwerk op van (oud) collega’s, vakgenoten, relevante intercedenten, intermediairs etc. (zie ook #6 en #7) Mensen die nu het werk doen dat jij wilt doen, weten het eerst dat er een nieuwe collega nodig is!

  • Gebruik sociale media ook om je aanbod op de arbeidsmarkt duidelijk te etaleren. (zie ook #6 en #7)

  • Volg vakgenoten en de groepen waarin ze zitten op social media. Zij weten vaak als eerste waar interessante vacatures ontstaan. Lever zelf ook bijdragen in die groepen. Zo blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen in je vak en blijf je zichtbaar.  

  • Kijk eens met ongewone ogen naar je gewone contacten (buren, vrienden, sportclub etc.) Wat kunnen zij nu voor je betekenen? Waar werken zij? Wie kennen zij?

  • Zoek uit welke intermediairs (uitzendbureaus, detacheerders e.d.) in jouw vakgebied actief zijn. Maak een afspraak voor kennismaking/inschrijven, laat je CV én een goede indruk achter.  Benoem op elk bureau zélf iemand tot jouw contactpersoon en houdt het contact daarmee warm. (minimaal eens in de 2 weken contact)

  • Aan de slag! Netwerken is in contact treden, in gesprek gaan! (zie: #8)

 

#2 Een doelbedrijvenlijst Top 10 opstellen

 

Je gaat nu een lijst met bedrijven/organisaties maken die jouw vakmanschap goed kunnen gebruiken en waar jij graag zou willen werken.

 

Wat te doen?

  • Welke organisaties/bedrijven kunnen jouw vakmanschap goed gebruiken? Waar wil jij graag werken? Begin je lijst met de bedrijven die je zo spontaan te binnen schieten. Breid de lijst nu uit:

  • Hoe lang wil je maximaal reizen? Je effectieve reistijd is een betere indicator dan AFSTAND. Bedenk dat grotere plaatsen per OV vaak snel bereikbaar zijn.

  • Wil je in een grote of juist wat kleinere organisatie werken?

  • Algemene zoekingangen:

  • Kamer van Koophandel, de zoekfunctie:

  • Telefoongids

  • www.Startpagina.nl     Toets bijvoorbeeld: jeugdzorg, kom op  startgoogle.startpagina, sla de betaalde resultaten over en vind een overzicht van 226 jeugdzorginstellingen in Nederland

  • Lees je lokale krant! (abonnement, internet of bieb). Voor vacatures maar ook om de (economische) ontwikkelingen in je omgeving te volgen. Nieuwe bedrijven, fusies, uitbreidingen etc.

  • Maak een lijst van gevonden organisaties waar je wilt werken en breng die vervolgens terug tot een top 10.

  • Zet per organisatie nu een netwerk-strategie uit; wat ga je doen om in contact te komen? Hoe ga je in een zo vroeg mogelijk stadium te weten komen dat er vacatures ontstaan? (zie #8)

 

#3 De juiste vacatures vinden

 

We leerden al dat we zo vroeg mogelijk in de levensloop van een vacature erbij moeten zijn. Netwerken is daarom de beste manier om een nieuwe baan te verwerven. Natuurlijk is het zoeken van- en reageren op vacatures ook nog steeds zinvol.

 

Wat te doen?

  • Gebruik  sociale media om te zoeken omdat daar vaak vacatures gedeeld worden.  (zie ook #6 en #7) Zoek bijvoorbeeld dagelijks op de woorden ‘baan opgezegd’ of ‘vacature’ dan ben je een van de eersten die via deze weg hoort van de vacature.

  • Vacatures die op Twitter gedeeld worden vind je hier.

  • Check dagelijks de websites en de sociale media van organisaties van je doelbedrijvenlijst top 10. Daar worden ze namelijk voor het eerst voor de buitenwereld bekendgemaakt. Zo ben je veel concurrentie vóór.

  • Vaak kun je ook een vacature-alert aanmaken.

  • Idem met de voor jou relevante intermediairs. Maak een lijst!

  • Is er een specifieke vacaturesite voor jouw branche? Maak er een profiel aan!

  • Zoek uit welke algemene vacaturewebsite voor jouw doel het beste past en maak daar ook een profiel aan.

  • Maak een lijst met functietitels, alternatieve (vaak Engelstalige) namen voor jouw wensberoep, synoniemen etc. en maak daarvoor Google alerts aan. Zo ontdek je mogelijk nieuwe bronnen waar je passende vacatures kunt vinden.

  • Maak nu op basis van bovenstaande een dagelijks actieplan om vacatures te vinden.

 

#4 Pitch!

 

Een zg. elevator pitch is een hele korte presentatie van jezelf – bij wijze van spreken in de tijd die je met iemand in de lift staat – om je gesprekspartner nieuwsgierig te maken naar wie je bent en wat je te bieden hebt. Het is handig om zo’n pitch klaar te hebben bij sollicitaties maar een pitch komt ook te pas op een netwerkborrel, tijdens het voorstelrondje maar ook op feestjes of in gesprek met de buurvrouw. Ook kan je pitch op je CV en bij je profiel op LinkedIn gebruikt worden.

 

Wat te doen?

  • Hou het kort!

  • Gebruik positieve formuleringen. Je bent een goede secretarieel medewerker en niet een probleem ‘ik ben werkloos’.

  • Omschrijf wat je kunt, je meest kenmerkende kwaliteiten en ervaringen en gebruik daarbij beeldende bewoordingen, actieve werkwoorden en benoem zo concreet mogelijke resultaten. De toehoorder ziet je als het ware aan het werk.

  • Omschrijf daarna Wat je wilt. Vertel concreet wat je ambieert en/of zoekt. Denk aan bepaalde verantwoordelijkheden, werkzaamheden of kansen. Maar eventueel ook concrete functienamen, namen van organisaties die je aanspreken.

  • Enthousiasme!  Positiviteit én een enthousiaste uitstraling doen heel veel voor een goede eerste indruk!

  • Oefen meerdere keren voor jezelf en neem de tijd op. Max. 30 seconden!

  • Oefen je pitch ook eens met een vriend of familie. Een bekende kan beoordelen of je enthousiast en overtuigend overkomt en je tips geven. Ook kun je op deze manier je reactie op eventuele vragen oefenen.

Voorbeelden:

“Ik ben Henk Verdellen en ik ben de afgelopen jaren actief geweest in de verkoop van zonnepanelen. Door goed informeren van klanten en het gebruiken van goede verkooptechnieken bereikte ik niet alleen binnen een jaar een verkoopstijging van 45%  maar vooral ook heel veel tevreden klanten. Daar heb ik het meeste plezier aan, tevreden klanten en een top omzet! Nu ben ik op zoek naar een werkplek waar ik mijzelf opnieuw kan uitdagen om deze salesdoelstellingen te bereiken.”

 

“Ik werk al 5 jaar als manager van verschillende franchiserestaurants. Hier heb ik veel ervaring opgedaan met verkoop, klanttevredenheid en het werven, ontwikkelen en begeleiden van personeel. Met name alles wat te maken heeft met personeel bleek mij op het lijf geschreven. Mijn eenvoudige uitgangspunt om mensen altijd te behandelen op de manier waarop ik zelf ook graag behandeld word hielp mij de beste resultaten met mijn teams te bereiken. Nu ik mijn deeltijdstudie HRM heb afgesloten zoek ik een werkplek waar ik een bijdrage kan leveren aan een gezond werkklimaat waar uitstekende prestaties geleverd kunnen worden.”

 

Meer voorbeelden?  Kijk naar vakgenoten op LinkedIn!

 

 

#5 Het BESTE CV

 

Google eens op Beste CV en kies dan voor afbeeldingen. Je vindt een enorm aantal verschillende Beste CV’s. Iedereen heeft zo zijn eigen Beste CV . Lastig is dat de selecteur ook zijn eigen Beste CV heeft. En hoewel jij je voor je sollicitatie natuurlijk goed hebt verdiept in de vacature en het bedrijf, weet je niet of jouw Beste CV ook als zodanig wordt gezien door de beslisser. Dus laat je niets wijsmaken; niemand weet wat Het Beste CV is.  Dankzij onderzoek weten we echter wel iets meer van degene die jou uit gaat nodigen dankzij jouw Beste CV:

  • Hij/zij gebruikt steeds vaker een scanner voor de eerste selectie, gebruik dus de juiste trefwoorden gebaseerd op de trefwoorden in de vacaturetekst (iedere sollicitatie vereist dus een uniek CV!)

  • Hij/zij kijkt gemiddeld 9 seconden naar een CV  - zorg dat hij de trefwoorden ’treft’ en kom in 9 seconden tot je recht.

  • Hij/zij leest vaak op een tablet, de bovenste helft van je eerste A4 kan dus wel eens beslissend zijn.

Hier zie je een voorbeeld CV dat volgens mij NIET Het Beste CV is maar wel rekening houdt met bovenstaande inzichten.  Doe er je voordeel mee!

 

 

#6 LinkedIn

 

LinkedIn is een geweldig instrument  om gevonden te worden, als visitekaartje, om zelf werkgevers te vinden en te volgen. Op LinkedIn kun je je verbinden met vakgenoten, werknemers van bedrijven waar jij graag zou willen werken, recruiters en intermediairs (van de bedrijven waar jij graag zou willen werken) en natuurlijk om jezelf te profileren (want al die werkgevers, recruiters etc. zoeken daar óók!)  

 

Wat te doen?

  • Heb je nog geen profiel? Start dan hier  en voer de gevraagde gegevens in en Voila!  Je kunt aan de slag.

  • Om nu je profiel scherp neer te zetten raad ik je aan om deze door collega Aaltje Vincent beschreven 15 stappen te volgen. 

  • Inspiratie en extra ideeën voor verdere verbetering van je profiel kun je vinden in de profielen van je vakgenoten.

  • Vacatures vinden op LinkedIn en meer actuele informatie over de doelbedrijven vinden kan via de zoekfunctie van LinkedIn. Volg je favoriete bedrijven daar! 

  • Toets bij de zoekfunctie branchenaam of een van je favoriete bedrijven in en je krijgt snel inzicht in de baanopeningen. En je kunt vervolgens een alert aanmaken, blijf je automatisch op de hoogte!

  • Je contacten uitbreiden gaat op dezelfde manier.

 

#7 Facebook

 

Hoewel het een minder professionele uitstraling heeft dan LinkedIn kun je Facebook wel degelijk inzetten in je zoektocht naar werk. Veel van je vrienden en bekenden zullen immers wél op Facebook maar niet op LinkedIn zitten en er worden wel degelijk (veel) vacatures geplaatst en recruiters zoeken er ook.

 

Wat te doen?

  • Laat je zien; met je compleet ingevulde profiel, waarin ook staat dat je beschikbaar bent.  Put daarvoor uit je Pitch (zie #4). Een werkgever/recruiter kan je nu vinden en al je vrienden kunnen helpen als ze weten wat je zoekt en te bieden hebt.

  • Ook je posts zijn belangrijk. Deel je vooral Dumpertvideo’s? Feestfoto’s? Geef je veel kritiek of complimenten? Dat zegt veel over je. Kies voor een goede mix van plezier en zakelijk die jouw persoonlijkheid weerspiegelt. Met een grappige post is niets mis. Een feestfoto laat zien dat je geniet van het leven. Maar zorg voor balans. Laat ook weten dat je een baan zoekt. Vertel op positieve wijze over je zoektocht. Hou de ontwikkelingen in je vak bij en deel nieuws uit je vakgebied.

  • Laat werkgevers weten dat je er bent. Veel bedrijven hebben een profiel op Facebook. Zoek bedrijven uit je doelbedrijven Top 10, vind ze leuk en volg ze. Dan komen nieuws en vacatures vanzelf in je tijdlijn. Doe hetzelfde met eerder interessant gevonden uitzendbureaus, detacheerders etc.  Interesse is altijd positief.

 

#8 Netwerken in actie!

 

Als je alle stappen hierboven hebt afgerond sta je sterk in je schoenen! Je weet wat je wilt en kunt, je hebt dat al op verschillende platforms gemeld, je hebt een sterke pitch en dito CV. Ook beschik je over een doelbedrijvenlijst en als het goed is weet je al heel veel van die bedrijven af. En hoewel de kans nu al een stuk groter is dat interessante bedrijven jou weten te vinden is het helaas toch zo dat de banen in de regel niet naar je toe komen. Je moet er op uit!

 

Wat te doen?

  • Veilig oefenen: begin bij de mensen die dicht bij je staan. Ga in gesprek, over je zoekprofiel, je doelbedrijvenlijst, presenteer je pitch en vraag feedback. Vraag tips en eventuele contacten die nuttig zijn voor jouw doel.

  • Een stap verder: Via je eerste, makkelijk toegankelijke, netwerk en via sociale media kun je namen vinden die jou kunnen helpen (dichter bij) de beslissers van jouw doelbedrijven te komen. Benader deze mensen voor een oriënterend (telefoon)gesprek waarin je meer te weten kunt komen over het bedrijf, jou mogelijkheden daar en je jezelf kunt laten zien.

  • VRAAG NOOIT RECHTSTREEKS OM EEN BAAN! VRAAG OM ADVIES EN INFORMATIE!! Je zult gaan merken dat vrijwel iedereen graag over zijn werk en bedrijf praat, dat ook vrijwel iedereen graag hulp en advies wil bieden en jou ook graag verder helpt met een goed contact. Een vraag om advies zal dan ook bijna altijd positief beantwoord worden. Een vraag om werk zal juist vrijwel altijd negatief beantwoord worden. Weinig mensen hebben zomaar een baan te bieden, daarnaar vragen levert een ‘ nee’ op en het gesprek is dan meestal afgelopen. Gemiste kans!. Je brengt mensen in verlegenheid of geeft ze het gevoel dat jij ze met jou probleem opzadelt. Niet doen dus.

  • Bereid je goed voor! Oefen je Pitch! Laat merken dat je vooronderzoek hebt gedaan, dat je een serieus te nemen gesprekspartner bent.

  • Je introductie zou iets kunnen zijn als: ’ik ben op zoek naar werk als …....(gewenste functie) en heb een beeld van dit bedrijf/deze functie waar ik me graag verder in wil verdiepen. Je vraagt vooral, in het begin van het gesprek, over ontwikkelingen in dit bedrijf.

  • Vervolgvragen spitsen zich op jouw situatie toe: 

  • Is het zinvol een CV te sturen en aan wie kan ik dat dan richten? (nog beter: gebruik namen die je eerder bij je LinkedIn onderzoek hebt gevonden)

  • Met welk uitzendbureau, detacheringsbureau etc. werkt u samen voor de invulling van dit soort functie? Wie is daar uw contactpersoon?

  • Adverteert u wel eens met vacatures en zo ja in welke media?

  • En ALTIJD deze laatste vraag: heeft u nog een tip en/of contact voor mij?

  • Stuur de volgende dag een bedankje samen met je (kort) CV. Zo vestig je nog een keer de aandacht op jezelf en vergroot je de kans dat er letterlijk iets blijft hangen.

 

Succes!

Hans Canters met dank aan Aaltje Vincent en Frank Los.

Versie 21-03-2019

 

 

 

DOWNLOAD HIER DE TEKST IN PDF

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

Volg ons
Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Basic Square